
Vil du lancere et nyt produkt på markedet, udvide et privat mærke eller eksportere et produkt? Opfylder produktmærket og emballagen lokale love og regler? Og er de korrekt oversat?
Forbrugeren ønsker at blive godt informeret
Forbrugerne bliver stadig mere kritiske og ønsker at blive godt informeret for at træffe informerede valg. Som et resultat øges behovet for nøjagtige, klare mærker blandt detailhandlere og forbrugere over hele verden. Hvis du placerer de korrekte oplysninger og en korrekt sammensat liste over ingredienser på emballagen, øges forbrugernes tillid til dit produkt.
De korrekte fødevareoplysninger på etiketten hjælper forbrugerne med at være i stand til at identificere dit fødevareprodukt, bruge det korrekt og træffe informerede valg. Derfor er mærkning af fødevarer optaget inden for strenge love.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011
Den vigtigste generelle lovgivning for mærkning af fødevarer i Europa er EU-regulativ 1169/2011. Dette regulativ trådte i kraft den 13. december 2014 og inkluderer krav og andet ansvar med hensyn til fødevareinformation og fødevaremærkning.
Horisontale og lodrette love
Der er også love med hensyn til krav, brug af tilsætningsstoffer og aromaer samt nationale love og forskrifter for specifikke typer eller kategorier af fødevarer. Lovgivningen for fødevarer i Europa kan groft inddeles i lodrette og horisontale love.
Eksport af produkter
International mærkning er kompleks. Love og forskrifter for mærker varierer pr. kontinent, pr. land eller endda pr. region. Korrekt oversat produktinformation er vigtig, men ikke let. En etiket kan ikke bare oversættes bogstaveligt, der kræves egnet viden til dette formål. Selv hvis du eksporterer et produkt til et land med det samme sprog, øger du risikoen for tilbagekaldelser og et dårligt omdømme.